Ülkemiz Öfkemize Fedâ Olsun!…

Bir takım ünvanlar, o ünvanları taşıyanlara bir “kıvam adamı” olduklarını tescil için verilir! Dolayısıyle tanımasanız bile ünvanına bakıp “adam”ın kıvamına dâir bir kanaat edinmiş olursunuz.
Meselâ “Sadr-ı Âzam” diyor Osmanlı!
Sadr, göğüs bölgesinin adı. Geniş muhakeme, tahammül, müsâmaha, anlayışlılık, karârında tamlık… gibi niteliklerin o makamda duran kişide bulunmasına delâlet ediyor.
Şeyhü’l- İslam da böyledir. İslâm’ın en olgun kişisi, şeyhi, büyüğüdür…
Bu adlandırmalarda, bir toplumsal ideal saklı.
*
Fethi Gemuhluoğlu’nu, telefonda, bir bakana pür nezaket davranırken gören bir yakını içinden şöyle geçirir: “Fethi ağabey bu adama neden bu kadar hürmetkar ki? Kendisi o adam gibi bin adam ederken!”
Görüşme bitince Fethi bey o kişiye döner ve: “Bak arkadaş! Ben herkese evliya muamelesi yapmaktan bir zarar görmedim. Değilse olsun pez….k!” demiş. 🙂
Tabiî latife bir tarafa, ünvanla o ünvanları taşıyanlar arasında bir tenakuz, çelişki peydahlandıysa vay o toplumun haline.
*
Akl-ı maaş ve akl-ı mead adıyla ikili tasnifler var düşünce tarihimizde.
Akl-ı maaş, sonunu hesab etmeyen, maişet derdinde, karnını doyurmaya ayarlı akıldır.
Bu aklın sahipleri eskilerin “avam” dedikleri cahil ve bencil kimselerdir.
🙂
Akl-ı maaş, illa fukarâ arasında bulunmaz.
Böyle bir şart yoktur.
Hattâ tersine, çilesiz, varlık ve refah içinde büyümüş kimselerdeki sorumsuzluğun sebebi; o “hanım evladı”, “mirasyedi” tiplerin poposunun zevkine ayarlı hayat tarzları, tam olarak birer akl-ı maaş örneğidir.
***
Akl-ı mead denen akıl ise, işin sonunu hesaplamadan adım atmayanlardaki akıl!
Akıbetini düşünen, düşüncesiyle görenlerdeki akıl! Görme de zaten düşüncedeki seviyeyle olan bir şeydir. Hangi seviyede, dikkatte, uzmanlıkta… ise o seviyeyle görür insan…
*
Hallâc-ı Mansur’u “Ene’l- Hak” dediği için idam ettiler biliyorsunuz. İdama götürülürken de halkın onu taşlamasına izin verdiler.
Bir “dost”u, onun hallerine ve söylediğinin gerçekliğine âşinâ bir dostu da o kalabalık arasındaymış. Kalabalık kendisinin taş atmadığını görüp onu da suçlamasın diye, elinde getirdiği gülü atar arkadaşına! Üzerine yağan taşlardan gıkı çıkmayan Hz. Hallâc’ın, o gülün teması anında âh ettiği rivâyet edilir.
🙂
Bu âh edişi anlayabiliyorum. Hakikate sadakatsiz, kelle korkusuna, mevkiini o cahil güruhun değerlerine akord etme telaşına düşen akl-ı mead, o toplumun felaket habercisi…
“Hakikat” uğruna başını verenlerin destanlarıyla bina edilmiş bir medeniyetin çocukları, yarınlara dâir muhtemel gelişmelerin ayan beyan göründüğü bir tablo karşısında cehle ve fitne mihraklarına tâbî olamazlar!
Bir kader vakti geldiği zaman evlâdını toplumun selâmeti uğruna fedâ edebilen bir geleneğin çocukları, göz göre göre yarınlarını hesaplayamayan kitleleri, yok oluş eşiğinden yuvarlayamazlar!
Ömrü mürekkep yalamakla tükenmiş kimselerdeki gafletin bedeli, kendi başından başka kimseyi yakamayan zavallılardaki basitlikte değildir. Hele göz göre göre, bile bile, bir “kınanma” korkusuyla, basit menfaatlerini kaybetme endişesiyle hakikati, gelmekte olan âfeti saklamak, insanlığına ve toplumuna ihanettir.
“Hiç bilenlerle bilmeyenler bir olur mu?” hikmetine hep bilgiyle böbürlenme adına bakılır. Bir de mesuliyet açısından, azap açısından, çile açısından, gayret ve fedâkârlık açısından baksak!
🙂
Hiç bilenlerdeki mesûliyetle bilmeyenlerdeki bir olur mu?
Hiç bilenlerin mesûliyetsizlikten doğan acılarıyla bilmeyenlerin acıları bir olur mu?
Hiç bilenlerin (bilgisiyle görenlerin) cezâsıyla bilmeyenlerin cezâsı bir olur mu?
Hasedi, kîni, nefreti, hırsları, vereceği zararlar, tevbesi!…
Nezâketi, zarâfeti, muhabbeti, şefkati, göze alışları,… bir olur mu?
*
Mesûliyet, öngörü, tedbir…
Topluma sözü olanlar, bu ölçüleri terk edemezler…
Bugün Rabbü’l Âlemîn’den niyazım budur…

Reklamlar

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google+ fotoğrafı

Google+ hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s