Birlik İrfanı

Türk kurumlaşma modelinde sistemin ruhu “adalet (könilik)” kavramıdır [21]. “Zor (zulüm) devlete girerse, Töre bacadan çıkar” diyor Kaşgarlı Mahmut [22]. Sistemin ayakta kalması zulme geçit vermemesi sayesindedir. İnsanlığın ezelden ebede hiç değişmeyen talebi güvenlik, adalet, iş birliği ve dayanışmadır. Devlet bunun için vardır. Dolayısıyla adalet ancak bir gücü arkasına almakla işlev…sel olabilir. Bu güç Türk ordusudur. Adalet, örgütün alt birimleriyle üst birimleri ve genel gövde ilişkilerinin, görev ve sorumlulukların yani hukukun da korunması anlamına gelir. Türk örgütlenmesinde her birimin kendi iç işleyişi bakımından özerk yapı taşıdığını görürüz; ama bunlar genel yapının da ayrılmaz mütemmim cüzleri olmaya devam ederler. Bu hal Türk sosyal ve siyâsî yapısının yarattığı bir hayat dengesidir. O denge toplumun genelinde tereddütsüz benimsenen bir bilinç ve kimlik idrakiyle korunmaktadır [23]. Türk’ün dünyası hem “bir” hem de “çok”tur; hem “çok”tur hem de “bir”! Bu dünyaya dönük bir bakış geleneğidir. Hem fizik hem de metafizik alanlara aynen yansımıştır. Genel anlamda çoğaltmak yahut büyütmek işleminin Türkçe’deki adı “bir-iktirmek”tir. Bu, dile yansıyan millî muhakemenin eseridir. Bu tür kültür elemanlarını dikkate almayan salaş bakışlar sistemi görmez; yapıyı tesadüf eseri sanırlar. Oysa asla tesadüf değildir. Ordumuz bugün bile, anlamca en üst rütbe olarak er’liği görmekle beraber, erlerden kurulu mangadan orduya kadar her seviyedeki müfrezeye, genel bir yaklaşımla “birlik” demeye devam etmektedir.

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s